תהליך רישום פטנטים בישראל – כיצד מבצעים את זה בצורה נכונה

הפסגה של כל ממציא, מפתח, יזם, היא המצאת פטנט חדש. זה יכול להיות מוצר שלא קיים כלל בשוק, זה יכול להיות שיפור של פטנט קיים שמשפר את אופי השימוש בו וכן זה יכול להיות פטנט ספציפי למוצר מסוים, מה שיכול לייעל את תהליך העבודה ולשפר את התוצאות שלו.

כל ממציא פטנטים רוצה שהפטנט שהוא המציא, יירשם על שמו. יש לכך ערך כלכלי עצום וכמובן זה יכול להוסיף למוניטין שלו. ברגע שאדם ממציא פטנט והוא רושם אותו על שמו, הרי שיש לו זכויות מלאות על מנת למשך שנים ארוכות, מה שאומר, שאף אחד לא יכול להשתמש בפטנט הזה ללא אישור ממנו, והוא יכול למכור את השימוש בו תמורת כסף. כאמור, יש לכך גם ערך תדמיתי שיכול לזכות אותו בפרסום ובפרסים.

הרישום נעשה דרך משרד לרישום פטנטים. בכל מדינה יש משרד או מחלקה שעוסקת בנושא. גם בישראל יש משרד לרישום פטנט שמהווה חלק ממשרד המשפטים. המשמעות של משרד זה, הוא לאפשר רישום פטנטים ולוודא שלא מתבצעות עבירות על זכויות קניין שלו. המשרד מתעסק בכל תחום שקשור לפטנטים, הגנה על הממציאים וכן בקביעת רגולציות ותקנות שונות שמתייחסות לתחום.

לפני שנסביר כיצד מתבצע תהליך רישום פטנטים בישראל, חשוב להבהיר שתי נקודות משמעותיות. כל ממציא, יזם, מפתח, חייב לעבור עם עורך דין צמוד שמתמחה בתחום. אחרת הוא יתקשה מאוד לבצע את רישום כמו שצריך וזה עלול להיות בעוכריו. נקודה אחרת חשובה, יש מקרים רבים בהם הממציא איננו זכאי לזכויות על הפטנט, אם נניח הוא שכיר של מוסד אקדמי, חברה או כל גוף אחר. אז, ברוב המקרים, הפטנט והזכויות עליו שייכות לגוף בו הוא עובד ולא אליו אישית.

כיצד מתבצע הרישום בפועל

על מנת לרשום פטנט, יש להגיש בקשה על פי דרישות החוק. הבקשה צריכה לכלול הסבר מדויק מה עושה הפטנט, איורים ותוכן טכני שילמד על הפטנט, ויש להסביר את היתרונות שלו לציבור כולו או למי שאמור להשתמש וליהנות ממנו.

לפני שניגשים לתהליך, יש לוודא שהפטנט לא רשום כבר על ידי גורם אחר. תהליך הבדיקה יתבצע על ידי עורכי דין ומומחים אחרים. במידה והוא רשום, אזי שאי אפשר לרשום אותו. במידה והוא לא רשום, אז יהיה ניתן להגיש בקשה לרישום.

כל מי שמבקש לרשום פטנט בישראל צריך לקחת בחשבון, הרישום חל אך ורק על ישראל ולא על מדינות חוץ. כמו כן, יש לקחת בחשבון שצריך לשלם אגרות שונות, בין אם זה על הרישום ובין אם זה על חידוש הרישום מדי שנה. אם לא משלמים ולא מחדשים, אז הזכויות על הפטנט עלולים להיאבד, ואז כל מי שירצה, יהיה זכאי להשתמש בו באופן חופשי.

 

הישארו מעדוכנים

הירשמו לניוזלטר שלנו והישארו מעדוכנים בכל מה שקורה בדיגיטל!