איך עובד מסד נתונים

איך עובד מסד נתונים

מסד נתונים או בשמו הלועזי ה- Database הוא הבסיס לכל אתר אינטרנט, תוכנה, אפליקציה ופיתוח. אל בסיס הנתונים נאספת דאטה, למעשה כל מידע, שניתן לחשוב עליו, מידע בקבצי שמע, קבצי וידאו, טקסטים, רשימות, תרשימים וכן הלאה. כדי לדלות את המידע הרב, שנצבר בבסיס הנתונים ולהפוך אותו לידע נדרש לייצר שאילתות מובנות מראש, וכן קשרים לוגיים בין קטעי דאטה שונים. כל אלו מתאפשרים באמצעות מודלים שונים, המאפשרים את האחסון של הדאטה בשילוב מערכות נוספות, שמטרתן לסייע במיון וסינון המידע. העבודה על בסיס הנתונים נעשית באמצעות כתיבת קודים ושפות תכנות שונות כמו Java, ++C, SQL , פייתון וכן הלאה.

כיצד בנויה מערכת של בסיס נתונים?

מסדי נתונים נחלקים לחמישה סוגים עיקריים:

  • מסדי נתונים עיתיים – זהו מסד נתונים המיועד לנתונים מבוססי זמן (עת=זמן) סוגי הנתונים המאוחסנים בו מתייחסים לעבר, הווה ועתיד. לעיתים מסד הנתונים ירכז את נתוני העבר ולעיתים ירכז את נתוני ההווה ובמקרים מסוימים ייתן מענה תלת-זמני. מסד נתונים כזה יכול לרכז למשל את כל היצירות הקלאסיות שנוצרו בין המאות ה-16-18.
  • מסדי נתונים שיתופיים- אלו מאגרי מידע המכילים מידע על לקוחות לרבות פרטי התקשרות, פרטי כרטיסי אשראי, חשבונות בנק, פרטים על עסקאות שבוצעו וכן הלאה. רבות מחברות השיווק מבצעות שימוש במאגרי מידע אלו כדי לקדם מכירות.
  • מסדי נתונים מבוזרים- (מבוזר = מפוזר) מסדי נתונים אלו פזורים על פני מספר מיקומים ברשת ומהווים אוסף משולב של מאגרי מידע המופץ על פני אתרים שונים. יש לציין, שכדי ליצור מסד נתונים זה, יש לשמור על מבנה ועל הקשר הלוגי של הקבצים המאוחסנים בו.
  • מסדי נתונים הסתברותיים- אלו מסדי נתונים המשמשים בעיקר את תחום המחקר וכמעט ואינם קיימים במערכות מסחריות, זאת כיוון שהמידע המאוחסן בהם הוא הסתברותי בלבד, כלומר הנתונים בו אינם בהכרח נכונים ולכן כדי לעבוד איתם נדרש לכמת אותם ולבצע עליהם פעולות סטטיסטיות.
  • מסדי נתונים אקטיביים- אלו מסדי נתונים המבוססים על ארכיטקטורת נתונים מונחי אירועים עם הגבלות מסוימות וטריגרים (גורמים המעוררים לפעולה). מסדים אלו משמשים למטרות ניטור, אבטחה, התראה וכן הלאה.

יצירת מסד הנתונים נעשית באמצעות מודלים שונים, כמו מודלים רשתיים והיררכיים, וכן המודל היחסי, אשר מבוסס על טבלאות, שאליהן ניתן לגשת באמצעות מפתח מקורות וכל אחת מהן מרכזת מידע על מספר ישויות במערכת, כאשר כל שורה בטבלה היא רשומה בפני עצמה .כך למשל: טבלה המרכזת את היקף המכירות היומי, כאשר כל שורה בה היא אירוע מכירה יחיד.

 

כיצד נעשה ארגון המידע בתוך מסד הנתונים?

כאמור מסדי נתונים אשר בנויים על המודל היחסי מארגנים את הדאטה העצומה שמגיעה אליהם מאינספור מקורות באמצעות טבלאות, כאשר בכל טבלה ניתן להגדיר אילו ערכים ייכנסו לשדות. כך למשל אפשר להגביל מראש את מספר התווים בשורת הטבלה (למשל טבלאות המתייחסות למספר תעודת זהות), אפשר להגדיל את סוג הערך – ערך מספרי לעומת ערך המבוסס על אות. כמובן שאפשר לשלב בין ערכים מספריים לבין ערכים של אותיות וכן הלאה. ההגדרה מאפשרת לשמור על שלמות המידע. מספר הטבלאות בבסיס הנתונים נגזר מהיקף המידע המאוחסן בו.

כיום ארגונים רבים נעזרים בבסיסי נתונים כדי לארגן את המידע הרב וכדי להציג אותו במגוון רחב של דרכים בין אם מדובר על יצירת דוחות, טבלאות, תרשימים וגרפים ובין אם מדובר על יצירת שאילתות בתוך מערכת הבינה העסקית ככלי תומך לקבלת החלטות.

הישארו מעדוכנים

הירשמו לניוזלטר שלנו והישארו מעדוכנים בכל מה שקורה בדיגיטל!